מנוחשלות: עיוורון מגדרי בתיאוריות פוליטיות ושקיפותן של נשים מזרחיות

עמוד:268

בניתוחיהם של הוגים , 1 Hegel , Mill , Locked , Marx שבהם יש התייחסויות ספציפיות לנשים . במקומות אלה הנשים פתאום אינן שקופות והן מאוזכרות באופן מפורש אך בהקשרים מסוימים מאוד . היא מוצאת שנשים אינן שקופות דווקא כאשר ניתוחיהם של הוגים אלה נוגעים שוב ושוב בעניינים של חלוקת עבודה לפי מין . , Mill למשל , The Subjection ofWomen-2 משנת , 1869 עוסק בחלוקת העבודה 7 המגדרית , ומעלה על נס את תפקידן של הנשים כוולדניות וכציר המשפחה . מתוקף כך , הגם שהוא מצדד בשיפור מצבן של הנשים ביחס לגברים ותומך בהענקת זכויות לנשים כמו לגברים - כגון הזכות להשכלה , הזכות להשתתף בבחירות והזכות לצבירת רכוש - אין הוא מתמודד עם שאלת השילוב ביניהם , דהיינו , אין הוא שואל כיצד אישה שמחויבת באחריות לספרה הפרטית יכולה ליהנות מזכויות שניתן לממשן רק עם היציאה לספרה הציבורית . כך יוצא שנשים , על פי תפיסתו , ממשיכות להיות אחראיות לספרה הפרטית אף כי הן אינן מוגבלות עוד לתחומיה . התוצאה היא שהן יכולות לצאת אל הספרה הציבורית , אך רק בתנאי שלא יזנחו את אחריותן לניהול משק הבית והוולדנות , המתנהלים בגבולות הספרה הפרטית אף שהם ממשיכים להיות נשלטים על ידי השולטים בספרה הציבורית - הגברים . אף על פי שמיל משמר כך את הסדר הפטריארכלי בסופו של דבר , אין בכך משום הדרה מכוונת , אלא עיוורון . אצל הגל , לעומת זה , קיימת הדרה מכוונת בהתייחסותו המפלה את הנשים באורח פעיל . הגל , כקודמיו , מדבר על "האדם" במשמעות המופשטת , אך עם זה הוא ער לקיומן של הנשים ורואה אותן באופן "מפוכח" במיוחד כאשר הוא מגיע לשאלת זכאותן ליטול חלק שווה בעשייה הפוליטית . הוא עושה באופן פעיל ומכוון להבטחת חסימת דרכן אל הפוליטיקה מאחר שהוא אינו סומך עליהן , וכך הוא אומר בפילוסופיה של המשפט : ... Women may have happy ideas , taste , and elegance , but they cannot attain to the ideal . The difference between men and women is like that between animals and plants . Men correspond to animals , while women correspond to plants because their development is more placid and the principle that underlies it is the rather vague unity of feeling . When women hold the helm of government , the state is at once in jeopardy , because women regulate their actions not by the demands of universality but by arbitrary inclinations and opinions . Women are educated - who knows how ? ( Hegel's Philosophy of Right , ( 1978 , 263-264 , No . 166 חברתי רקפת לבקוביץ אפרת , שהפנתה את תשומת ליבי לפסקה זו אצל הגל , 7 אגב , בן גוריון התבטא באופן זהה באומרו שאין לו כל התנגדות להשתלבותן של נשים בשוק העבודה , ובלבד שהדבר לא יפגע בחיי המשפחה . באופן דומה , אך מזווית שונה , עודד אשכול את הנשים לצאת לעבודה לאו דווקא משום זכותן השווה לעבודה , אלא משום חיוניותן לפיתוח הכלכלה והמשק .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר