ה חיים במדבר

עמוד:93

וימן # להים רוח קדים חרישית ותך הש *? ש על ראש יונה ויתעלף וישאל את נפשו למות ויאמר טוב מותי מחיי . ( יונה ד ( 8-5 שליחות נבואית מבטאת את זיקת האדם אל העולם זיקה הנובעת מאחריות האדם לקיומו של העולם , מה שהופך את האדם לשותף בבריאת העולם . החטא או עזיבתו נתונים בידי האדם . לחטא אין ישות משל עצמו , כמו בתפיסה הפגאנית . בתיאור שלפנינו החטא ניתן למירוק . יונה מתקשה לאמץ את המציאות החדשה הנגלית לו והוא יוצא מן העיר . יציאת יונה מן העיר כמו הקאתו ליבשה מעוררות ציפייה לשינוי שיתרחש אצלו . האם הפעם יצליח יונה לצאת מ"ידענותו" ומדפוסי חשיבתו הישנים ויפרוץ לדרך חדשה ? שליחותו של יונה נגמרה , תושבי נינוה חזרו בתשובה . אך הוא אינו ממהר לשוב לביתו שבמערב . בתחילת העלילה נשלח יונה למזרח והוא בחר לברוח לתרשיש , לכיוון מערב . ועתה הוא נמצא במערב ואינו חוזר לעיר הנמצאת מקדם לו , ממזרח . יונה נפרד מחברת האדם אל מקדם לעיר כדרך המגורשים והמגורים ( בר' ג , 24 כה 6 ועוד . ( הוא מנסה למצוא לעצמו אחיזה ומקום לאורך כל העלילה ו מיפו ניסה לברוח לתרשיש , בנינוה הוא נשאר רק יום אחד , יוצא מן העיר ומתמקם מחוצה לה . הוא מחכה לראות אם יצליחו אנשי נינוה להתמיד בתשובתם . ואם לאו - האם יבוא עליהם דבר : 'ה "עוד ארבעים י 1 ם ונינוה נךזפכת" ( יונה ג . ( 4 יונה פועל מתוך רצון למימוש מידת הדין . הוא עוזב את העיר כדי לא לעזור בהצלת תושביה , כי לדעתו אין לוותר לחוטאים . הוא עוזב את נינוה מיוזמתו ובונה סוכה , מסתתר מקרני השמש , יושב בצל ומשקיף על העיר . אין הוא מצפה לעזרת הבורא , הוא עושה בעצמו כל שביכולתו כדי להתנתק מהאל , אשר אינו פועל על פי מידת האמת . הסוכה מהווה חיץ בינו ובין העולם אך הפעם יונה מצליח להתבונן אל העולם שמחוצה לה . הוא ממתין לראות מה יקרה בעיר . הסוכה מרמזת על הופעת האור , וזאת בניגוד לספינה ולמעי הדג שהיו אטומים לעולם שמחוצה להם . בניית הסוכה יוצרת אנלוגיה לתיאור יציאת העם ממצרים . בני ישראל יושבים

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר