מבוא

עמוד:13

רוטנברג טוען שהבסיס המחשבתי העמוק של האתיקה היהודית זכה לניסוח בהיר במיוחד בתורת הצמצום הקבלית , במיוחד בגרסתה החסידית . בהמשך אעמוד בהרחבה על משמעות הפסיכולוגיה של הצמצום , אבל כבר כאן אדגיש שלפי תפיסה זו עצם האפשרות לקיומו של העולם האנושי נובעת מכך שהאל האינסופי צמצם את עצמו , כביכול , על מנת לפנות מקום לבריאה . צמצום עצמי זה היה אקט של חסד מופלא , משום ששורש הכל היה ברצונו של האל " להיטיב מטובו ית " ש לזולתו , " ולצורך אותה הטבה בא הצמצום . אם כן , שורש הבריאה הוא הרצון האלהי לגילוי הטוב האינסופי שבו במציאות האנושית המוגבלת , ודרך הבריאה היא הצמצום . הצמצום מוסבר כנכונותו של הבורא שלא לגלות את מלא ההטבה שהיה יכול להיטיב , אלא רק את אותה מידה שהאדם יכול לשאת . ממש כשם שעיניים " מתעוורות " מול שפע מוגזם של אור , וכדי לראות באמת עלינו לעמעם מעט את ההארה . כך כתב המגיד ממזריטש : צמצם הש " י כביכול את בהירותו כדמיון אב המצמצם את שכלו ומדבר דברי קטנות בשביל בנו הקטן ... והצמצום היה בשביל ישראל וגם האהבה גרמה את הצמצום ( ר' דב בר , המגיד ממזריטש , ליקוטי אמרים , . ( 'א דווקא כאשר האור אינו מצומצם , נמנע מאיתנו לקבל אותו . צמצום האור הוא התנאי ליכולתו להאיר . מכאן נובעת תפיסת עולם אופטימית ביסודה . שורש כל מציאות הוא האור , שהוא טוב . וגם הרוע בעצמו הוא אור , אלא שהוא ' שבור' ומנותק ממקומו הראוי , ולכן גם ניתן - באופן עקרוני - . 'תיקון'ל ברצוני להציע כי לתפיסת עולם כזו יש השלכות רבות על מושגי היסוד של הפסיכולוגיה הקלינית . הבנתנו את מושגי הפסיכופתולוגיה הנפשית ואת תהליכי הטיפול והריפוי הנפשי חייבים להשתנות כאשר מתבוננים בהם דרך המושגים החסידיים . בשורה ארוכה של ספרים הדגים רוטנברג כיצד ניתן להתייחס לנושאים שונים דרך מושגי הצמצום , ובין היתר נגע בשאלות קליניות מובהקות ( כמו אבחון הפרעות נפשיות שונות והטיפול בהן . ( בכך הניח את היסודות לתרגום מושגים חסידיים לשפה מערבית עדכנית , ויישומם לנושאים העומדים במרכז העיסוק העכשווי של מדעי החברה . ספר זה ינסה להציע , בעקבות עבודתו

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר