סיפור הנער העמלקי ומשמעו האידיאי [ג-י]

עמוד:13

אויבו , והמספר מטעים , כי התאבל לא רק על יהונתן ידידו ועל עם ה , ' אלא לפי הסדר : על שאול , על יהונתן בנו , על עם ה' ( כנראה על היוצאים למלחמה ) ועל בית ישראל ( הכוונה אולי לערי ישראל , שהוכו ונבזזו על ידי הפלשתים . ( [ יג ] 3 ן איש גר עמלקי אנכי . לפני שחורץ דוד את נזר דינו של העמלקי , הוא שואל אותו : '' אי מזה אתה " ? והנער עונה לו : 1 " ין איש גר עמלקי אנכי . " דוד ידע מכבר שהוא עמלקי , אך רצה לדעת את מקום מגוריו . דומה שאין כאן סתם שאלת שופט לפרטי מעשיו של הנאשם , שהרי עיקר נדודיהם של העמלקים היה בין חוילה עד בואך שור על פני מצרים ( שמואל א טו , ז ) - במרחבי הנגב וסיני ואף בדרום הארץ בכלל ( למשל , במדבר יג , כט ; אך בעיקר שם יד , מנ-מה . ( אין פלא אפוא שדוד שואל כיצד נתגלגל העמלני עד להר הנלבע . התשובה היא ממין השאלה : הוא גר בארץ ישראל . כבר אביו ישב בארץ ;( "u >> s ccr והכוונה , כמסתבר , לא לדרום , אלא למקומות קרובים לנלבע . הפרשנות לא נתנה דעתה על כך , כי ליישוב של הפסוק באופן זה יכולה להי מצא אסמכתא ניאוגראפית , או גיאוגראפית היסטורית . במשך דורות נדדו העמלקים לא רק בדרום ארץ ישראל , אלא נם במרכזה , ואף בעבר הירדן ( שופטים נ , יג ; ו , ג , ד , לנ ; ז , יב . ( בארץ אפרים נקרא על שמם "הר העמלקי" ( שם יב , טו , ( וייתכן כי השם כשלעצמו מראה על אחיזתם שם בתקופת השופטים , ואולי עוד לפניה . בעניין זה יש להזכיר גם את הפסוק המעומעם בשירת דבורה , המעלה את ההקבלה שבין אפרים לעמלק ( שם ה , יד . ( אין זאת אלא שצאצאיהם של העמלקים הללו או מקורביהם עדיין ישבו בארץ אפרים בימי שאול , וזהו הרקע ההיסטורי לייחוסו של הגר העמלקי ? . מבחינה ספרותית ראוי לציין , כי השם עמלק מודגש בפרק כולו . הוא פותח בלשון "ויהי אחרי מות שאול ןךוד שב מהכות את הלגמלק" ( בה '' א היידוע , פסוק א ;( דוד הכה את עמלק ואחר כך ציווה לפגוע בנער העמלקי , ואילו שאול הומת בידי העמלקי . אולי נרמז גם כאן הניגוד בין שאול לדוד , העובר כחוט השני לכל אורך ספר שמואל . [ שא '' י ] האנאלוגיה בין סיפור תבוסת שאול ובין סיפור נפילת בית עלי . מכלול הסיפורים המתאר את סופו של בית שאול בנוי במתכוון ממוטיבים ומלשונות , המעלים אסוציאציה ואנאלוגיה לסיפור נפילת בית עלי . בשני הסיפורים , ובהם בלבד , חנו הפלשתים , תוקפי ישראל , באפק ( שמואל א ד , א ; כט , א ;( בשני הקרבות הובסו ישראל תבוסה קשה ביותר בידי הפלשתים ; בשתי המערכות מתו המנהיג , בניו ורבים מן הלוחמים ( אם כי עלי נפל בבוא אליו השמועה הקשה . ( בשני הסיפורים מתוארת הופעתו של נער אבל , המביא עמו את הבשורה המרה ( ראה טבלה בעמוד . ( 12 כוונת המחבר באנאלוגיה זו היא ללמד , כי מנהיגים שחטאו סופם שיאבדו את מנהיגותם ואת שושלתם ; ולא זו בלבד , אלא שאף ישראל יובס קשות . [ מג"ל ] ניז ] ויקנן דוד את הקינה הזאת . הקינה היא א , י " ואקח הנזר אשר על ראשו ואצעדה אשר על זרעו ואביאם אל אדני הנה . " האצעדה היא מעין צמיד הנענד על הזרוע , וככל הנראה אין הבדל בינה לבין ה"צץךה" ( ישעיה ג , ב . ( ספק אם יש ממש בהצעות הגוזרות את השם מן השורש צעד , ועדיף להניח , שיש זיקה לשונית בין ה ( א ) צעדה לבין המלה הערבית עציר , שמשמעה - זרוע . את האצעדה מזהים עם תכשיט דמוי צמיד , הנענד על זרועם של גברים בתבליטים מן המזרח הקרום , וכן עם תכשיטים שונים , שנמצאו בתפירות בארץ . בתמונה מימין למטה : אצעדה מעוטרת על זרועו של נושא הכיסא המלכותי ( קטע מתבליט מחיורסבאד , היא דור שרוכין , מימי סרגון השני מלך אשור , 705-722 לפה"ס . ( בתמונה למעלה : "אצעדךת" (?) זהב מעוטרות מתל אל-עגיול , דרומית לעזה ( מאות ט"ז-ט"ו לפה"ס . ( בעמי 185 להלן מובא תבליט מארמונו של אשורבניפל מלך אשור 627-669 ) לפה"ס ) בנינוה , שבו נראה המלך כשלראשו נזר ועל זרועותיו "אצעדות . "

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר