לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:264

מלהכריע על פי שיקול דעתם . בתי הדין הנמוכים אינם מוסמכים לחדש הלכה . הם מוסמכים לדון רק בשאלות אשר נדונו והוכרעו בעבר , והכרעתן מצויה בידיהם . רק לסנהדרין הגדולה , בית הדין הגדול היושב בלשכת הגזית , מוקנית סמכות חקיקתית . רק לבית הדין הגדול נתונה הסמכות לדון ולהכריע בשאלות הלכתיות חדשות . אולם סמכותו זו של בית המחוקקים מצומצמת באופן חמור לשאלות חדשות - ללקונות הלכתיות . גם הסנהדרין הגדולה היושבת בלשכת הגזית , הסמכות השופטת והמחוקקת העליונה בישראל , מנועה מלשנות הלכה קיימת . כל אימת שיש בידה שמועה , כל עוד מונחת לפניה פסיקה קודמת , שומה עליה לפסוק על פיה . כאילו נאסר היה על הכנסת ליזום אי פעם חקיקה המנוגדת להחלטותיה של כנסת קודמת . כדי להסיר כל ספק מוסיפה התוספתא וקובעת : אין נמנים במקום שמועה . אחד אומר משום שמועה וכולן אמרו לא שמענו - לא על זה מנין עומד . אלא אחד אוסר ואחד מתיר , אחד מטמא ואחר מטהר , וכולן אמרו לא שמענו - על זה מנין עומד ( תוספתא סנהדרין ז ב . ( 45 די אפוא שבידי חבר סנהדרין אחד תהיה מסורת הלכתית בעניין העומד לדיון כדי להפקיע מידי הסנהדרין כולה את שיקול הדעת לדון בו ולהחליט על פי דעתה . זוהי מסורתנות צרופה ומודעת לעצמה . כדי להדגיש זאת ביתר שאת מסבירה התוספתא בחלקיה הלא הלכתיים כיצד מלכתחילה שררה הסכמה הלכתית מלאה בעם , כשכל תופעת המחלוקת מצטמצמת לחילוקי הדעות שנתגלעו בסנהדרין הגדולה ביחס לשאלות חדשות שטרם הוכרעו בהצבעת רוב . רק בגלל רשלנותם של תלמידי שמאי והלל , אשר לא הקפידו כיאות בתהליך הקבלה והמסירה מרבותיהם ( וכפי שנראה מיד נחלקו בעצמם , על פי מסורת מסורתנית , רק על ארבעה דברים (! קולקלה השורה , ובהיעדר הליך הכרעה בין מסורות סותרות נקלעה המערכת כולה למשבר חריף . גרסאות מאוחרות יותר של אגדה מסורתנית זו מציגים את המשבר בלשון חריפה עוד יותר . "משרבו תלמידי שמאי והילל שלא שימשו כל צורכן , " קובע הבבלי במאמר ידוע ( סוטה מז ע"ב , ( "רבו מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות , " ואילו הירושלמי קובע בפסקנות שהמצב גם בלתי הפיך -.בראשונה לא היתה מחלוקת בישראל אלא על הסמיכה בלבד , ועמדו שמאי והלל ועשו אותן ד . ' משרבו תלמידי ב"ש ותלמידי ב"ה ולא שימשו את רביהן כל צורכן , . 45 בכ"י ערפורט . "ואין נמנץ אלא משום שמועה ; " בכ"י וינה . "ואין נמנין אלא במקום שמועה . " שתי הנוסחאות אינן מתיישבות עם ההמשך ולכן יש לתקן כנ"ל . כלומר , במקום שיש שמועה , אפילו בידי אחד החכמים , אין עומדים למניין . כך תיקן גם רוזנטל , ראו א"ש רוזנטל , "מסורת הלכה וחידושי הלכות במשנת חכמים , " תרביץ סג ( וושנ"ד , ( עמ' . 338-321

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר