פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:98

הקהילה הנוצרית בירושלים היתה הטרוגנית . היא הורכבה מכמה קהילות משנה , שהשתייכו לכנסיות ולכתות , שעלו מגוף הכנסייה האימפריאלית הביזאנטית במהלך המחלוקות התיאולוגיות שהיו בתוכה מהמאה הד' ואילך . סימני הזיהוי שייחדו כל אחת מהכנסיות האלה היו בראש ובראשונה תיאולוגיים — דוגמות או ניסוחים דוגמאטיים , שהיו שונים מאלה של הכנסייה האימפריאלית או של הכנסיות האחרות . בדרך כלל נתוספו לסימני זיהוי אלה גם סימני זיהוי נוספים : יישוביים , אתניים , תרבותיים ופוליטיים , ובשלב מסוים גובשו גם דפוסי ארגון אוטונומיים . לא בכל המקרים היו סימני זיהוי אלה בלעדיים : לעתים אנו מוצאים קווי זיהוי משותפים לכמה כנסיות או חלקי כנסיות ( כגון השפה הסורית שהיתה משותפת לנסטוריאנים , ליעקוביטים ולחלק מהיוונים אורתודוכסים . ( כמעט שאין כנסייה מזרחית , שלא היתה מיוצגת בירושלים בין המאה הד למאה הי"א , וגם המערב הלאטיני קיים בה נוכחות של קבע . הקהילה היוונית אורתודוכסית הפאטריארכיה וארגונה הקהילה המלכיתית , כלומר היוונית אורתודוכסית , היתה הגדולה ביותר ורבת ההשפעה מכל הקהילות הנוצריות בירושלים . קהילה זו השתייכה לכנסייה האימפריאלית ( ומכאן שמה : מלכיתית , ( שקיבלה כדוגמה מחייבת את החלטות ועידת הכנסייה בכלקדון ( Chaicedon ) משנת , 451 על שני הטבעים שבישו , והיתה בכך לכנסייה דיופיסיטית , להבדיל מהכנסיות המונופיסיטיות , שהחזיקו בדוקטרינה של טבע אחד בישו . במשך מאתיים השנים שקדמו לכיבוש המוסלמי חיזקו הרשויות האימפריאליות והכנסייתיות את אופיה של ירושלים כמבצר של אורתודוכסיה , בעיקר על ידי רדיפות של המונופיסיטים , שישבו בעיר ובסביבותיה . יוסטיניאנוס נקט צעדים חריפים נגד מונופיסיטים , שהחזיקו בליטורגיה הירושלמית הישנה , המדגישה את 'חג ההתגלות' ( אפיפאניה . ( משמעותו של חג זה היא העדפה ברורה של התגלות טבעו האלוהי של ישו , לעומת חג המולד , שמשמעותו — התגלות טבעו האנושי בלבד . האורתודוכסיה הקנאית של קהילת ירושלים ניכרת גם בלחצים שהופעלו על הנזירים המונופיסיטיים , שיצאו ממנזר סבס , ( Sabas ) עקרו לאיזור תקוע ומשם עברו לבית גוברין . מגמה זו מפעמת גם בכתבי הפולמוס שנכתבו נגד המונופיסיטים בירושלים בידי לאונטיוס ( Leontios ) ופמפילוס , ( Pamphiios ) במהלך המאה הו , ' ובעיקר בפעילותו של סופרוניוס , ( Sophronios ) הפאטריארך האחרון של ירושלים ערב הכיבוש המוסלמי . 10 סופרוניוס עמל קשה להכשיל את הסכם הפשרה והאיחוד , שהושג בין הפאטריארכים של קונסטנטינופול ואלכסנדריה Justinien sur l'Annonciation et la Noel en 561 ' , M . van Esbroeck , 'La lettre de l ' empereur 6 . 371 Analecta Bollandiana , LXXXVl ( 1968 ) , pp . 351- שנה לאחר מכן , 3 , 442-444 ibid ., LXXXVII ( 1969 ) , pp . תיקן המחבר את התאריך ל . 560 Liber Annuus , XVIII ( 1968 ) , pp . 288-300 presso Tequa probabile monastero de Romano ' , B . Bagatti , 'Un' inedita chiesa Al Qasr El- 'Abd 7 byzantinischen Reich , Miinchen 1977 , p . 379 H . G . Beck , Kirche und theologische Literatur im 8 9 שם . Arcadiusde Chypre , PO ( 39 , 2 ) , Turnhout \ 97 & , pp . M . Albert , Lettre de Sophrone de Jerusalem a monastique et confession dogmatique , Paris 1972 ; Ch . von Schonborn , Sophrone de Jerusalem . Vie I 0 169-175

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר