תוכן

עמוד:10b

פרק כ " ג 498 דעותיהם של איוב וחבריו הן הדעות על ההשגחה שתוארו לעיל , בפרק י " ז פרק כ " ד 504 הניסיון . בשישה מקומות בתורה מופיע שהאל מנסה אדם בהטילו עליו ייסורים . יש סוברים שהאל עושה זאת כדי להגדיל שכרו . דעה זאת אינה נכונה . היא נוגדת את העיקרון שאין האל מייסר את מי שלא חטא . מטרתם של נסיונות אלה היתה שעמידתם בניסיון של מי שנתנסו בנסיונות אלה תשמש דוגמה ומופת לחיקוי . עקידת יצחק באה להודיע את עוצם מסירותו של אברהם . מטרתה השנייה להודיע שהנביאים יודעים שמה שהם חווים במראה הנבואה הוא אמת ( שהרי העקידה אירעה במראה הנבואה ) פרק כ " ה 508 מעשי האדם עשויים להיות מעשי שוא או משחק או מעשים לבטלה או מעשים טובים ויפים . מעשה טוב ויפה הוא מעשה שעושהו עושה אותו מתוך כוונה לתכלית נעלה , כלומר , הכרחית או מועילה , ואותה תכלית מושגת . מעשי האל כולם טובים ויפים מכיוון שהם לתכלית , אף אם תכליתם לא ידועה לנו פרק כ " ו 512 המצוות מקורן בחפצו ( רצונו ) של האל ולכולן יש תכלית וטעם . אבל אין לחפש טעם לפרטי אופן הביצוע של כל מצנה . חז " ל קראו למצוות שטעמיהן ידועים בשם " משפטים " ולאלה שאין טעמיהן ידועים - " חוקים " פרק כ " ז 516 מטרת התורה תיקון הנפש , כלומר , הקניית דעות נכונות , ותיקון הגוף , כלומר , יצירת חברה צודקת . תיקון הגוף הוא תנאי להשגת תיקון הנפש שהוא השלמות האחרונה פרק כ " ח 518 התורה ציוותה להאמין בדעות העיוניות הנכונות , כגון האמונה במציאות האל , ייחודו , רצונו וקדמותו . כן ציוותה להאמין באמונות שמטרתן תיקון המידות ובאמונות שמטרתן תקנת החברה האנושית והרחקת העשק , כגון האמונה שה ' יחרה אפו על הממרה את פיו . מצוות אהבת ה ' מחייבת לימוד כל החוכמות העיוניות , כי אהבת ה ' לא תיכון בלי ידיעת המציאות כפי שהיא . מכאן שכל מצנה המקנה דעות נכונות או מידות טובות או דרושה למניעת עשק - טעמה ותכליתה גלויים . מה שעורר מבוכה הן מצוות שלא מצאו להן ראה כי גם מצוות אלה משרתות אחת טעם , כגון איסור שעטנז . הרמב " ם אומר שלהלן משלוש התכליות האלה ~ פרק כ " ט 521 תיאור מנהגי כת הצאביה ( המזוהים בעיני הרמב " ם עם כל עבודה זרה ) . מנהגים אלה חושפים את טעמיהן של מצוות רבות כתורה , שמטרתן היתה לעקור מנהגים אלה פרק ל ' 529 הצאביה האמינו שעבודת הכוכבים נחוצה כדי להבטיח אריכות ימים , הרחקת הפגעים , הסרת המחלות , פוריות שדות המזרע ושפיעת הפירות . לכן מלמדת התורה שדווקא הימנעות מעבודה זרה מביאה ירידת הגשמים , פוריות האדמה , בריאות הגוף ואריכות ימים

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר