עולי רגל ממרומי החברה

עמוד:400

לצד מטרונות נדיבות אלה — ולא במנותק מהן — יש להזכיר גם את הנזירים המלומדים שעלו לרגל לירושלים ובחרו לשבת בה פרקי זמן קצרים או ארוכים . המפורסם בהם הוא היירונימוס , שישב בבית לחם ועסק שם בתרגום המקרא ובפירושו ; בו בזמן ניהל התכתבות ענפה ואף מלחמות עט עם מרבית האישים הבולטים של דורו . לצד היירונימוס יש להזכיר את ההיסטוריון והמתרגם רופינוס _, ידידו מנוער של היירונימוס , שנעשה ברבות הימים ליריבו . הוא ישב , כאמור , במנזר שהקימה מלאניה הקשישה בהר הזיתים , משנת 381 ועד , 397 ועזב את העיר בעקבות המחלוקת בינו לבין היירונימוס על תורתו של אוריגנס ; " פלאדיוס 425-365 ) לערך , ( מחבר , Historia Lausiacarx \ החיבור המרכזי על הנזירות הקדומה , שבא לירושלים בשנת 385 לערך וחי שלוש שנים בהר הזיתים ; 45 ההיסטוריון _אודוסיוס , שבא לירושלים בשליחותו של אוגוסטינוס מהיפו בשנת 415 לערך , בקשר למחלוקת הפלאגיאנית 3 ; ועוד אישים רבים נוספים ששמותיהם נזכרים באיגרותיו של היירונימוס . כמו ביקורה של הלנה במאה הד , ' כך מבטא ביקורה של אודוקיה במאה הה' את התעניינות החצר הקיסרית בירושלים ובמקומותיה הקדושים . אודוקיה באה לירושלים לראשונה בשנת 438 כעולה לרגל , ושבה אליה בשנת 443 לערך . עלייה לרגל שנייה זו הפכה לישיבת קבע , או שמא לגלות מאונס , ובמהלכה השפיעה הקיסרית תרומות על העיר . תקופת ישיבתה בירושלים היתה אחת המפוארות בתולדות הבנייה בירושלים . אודוקיה אף ביקשה להיקבר בירושלים , בבסיליקה שבנתה במקום סקילתו של סטפאנוס הקדוש " . גם בימיה היתה ירושלים למוקד משיכה לדמויות בולטות מחוגי השלטון , בהם אורביקיוס ' , ( Urbicius ) שר צבא בחצרם של שבעה קיסרים , ' איש בעל מעמד ועושר רב , 46 ופטרוס האיברי , נסיך גיאורגי שהיה לנזיר ותמך באמונה המונופיסיטית , כמו אודוקיה עצמה . פטרוס בא לירושלים בערך בשנת . 437 בתחילה הקים מנזר באיזור המצודה ואירח שם צליינים , אחר כך היה לבישוף המונופיסיטי של מיומס של עזה . רשימת שמות מרשימה זו של עולי רגל ממרומי החברה מלמדת על כך כי ירושלים נעשתה מקום מפגש של אצילים ואינטלקטואלים נוצריים . סביב הדמויות המפורסמות נוצרו כעין חצרות , ועולי רגל מילאו אותן . מנוכחותם בעיר אנו למדים על רום מעמדה בתקופה הביזאנטית . מכאן נבעה גם מרכזיותה במחלוקות הדתיות הגדולות של התקופה 1 המחלוקת האוריגניסטית בשילהי המאה הד ; ' המחלוקת הפלאגיאנית בראשית המאה הה 48 ; ' והמחלוקת המונופיסיטית באמצע אותה מאה . העלייה לרגל עשתה אפוא את ירושלים למטרופולין ולמקום תורה . 41 לסיכום ההתכתבויות והמחלוקות ראה : קלי , היירונימוס , במיוחד עמ' _Vv " . 240-227 _'DV , CM 42 . 272-195 פאלדיוס ראה : הנט _, צליינות , עמ' 45 ( CSEL , 5 ) , wien 1882 , 3-4 , pp . 606-609 Orosius , L ; _6 er / Ipo / ogericus , ed . C . Zangemeister , 44 . 190- 183 , 167 לסיכום פעילותה של אודוקיה בירושלים ראה : הנט , צליינות , עמ' , 248-221 ושם הפניות . "' ראה : תיאודוסיוס , pp . 47-50 Urbicius ' , Revue des Etudes Byzantines , 7 ( 1949 ) , _fl £ , IX , A . 1 , cols ., 992-994 ; idem , 'Le cubiculaire e . Honigmann , 'Urbikios ' , ; 28 י ראה הערה , 15 לעיל . " קלי , היירונימוס , עמ' ' . 323-309 ראה : הוניגמן , _יובנאליס .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר