מסורות חז"ל על תולדות העיר ירושלים

עמוד:41

על הנעשה בירושלים ממסורות קרובות מאוד , בין שהיו אלה דברים שבעל פה ובין שכבר הועלו בדרך כלשהי על הכתב " . ואולם , מעבר ל'מידע ההיסטורי' הזה על תולדות ירושלים עד לחורבן בית שני , יצרו חז"ל גם מידע 'מטה היסטורי _, ' היינו , דימויים שביקשו לתאר את שנעשה בירושלים הארצית וההיסטורית , אף שלמעשה דימו את שהתרחש בעיר כמשהו נשגב , שלא היה כדוגמתו בכל ערי תבל . אין הכוונה לתיאורים מופלגים או מוגזמים על ירושלים העל זמנית , בנוסח של 'עשרה קבים יופי ירדו לעולם , תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו' ( בבלי , קידושין מט ע "ב ) או מאמרים כיוצא באלה " . כוונתנו לתיאורים על אודות מה שאמור היה להתרחש בירושלים בבניינה , אלא שהקורא במאמרים אלה חש כי גם כאן אין מדובר תמיד במסורות מימי הבית השני שהגיעו לחכמים , אלא בגוזמאות או בתיאורים אידיליים — אם כי על דרך הטבע — שבאמצעותם ביקשו לפאר את עברה של העיר . מבין המסורות על עברה , כביכול , של ירושלים בימי תפארתה , בולטות הידיעות על גודלה של העיר . בחלק ממסורות אלה ניכרת ההפלגה האגדית בעליל : תני רבי שמואל : עשרים וארבע פלטיות nXaxeia ) היינו , דרך ראשית ) היו בירושלים , וכל פלטיה ופלטיה עשרין וארבעה מבואות , וכל מבוי ומבוי עשרין וארבעה שווקים , ועל כל שוק ושוק עשרים וארבעה שקקים = ) רחבות , ( ועל כל שקק ושקק עשרים וארבעה חצרות , ועל כל חצר וחצר עשרים וארבעה בתים , וכל חצר וחצר היתה מוציאה עם כפלים כיוצאי מצרים . תדע לך שכך הוא ... ( איכה רכה א ב . ( מסורות אחרות , אף אם הן נראות באפשריות , נובעות גם הן מדרשות מאוחרות שביקשו לפאר את עברה של העיר , ובה בשעה להבליט את גודל האסון של החורבן : אמר רבי פנחס בשם רבי הושעיה : ארבע מאות ושמונים בתי כניסיות היו בירושלם , וכל אחת ואחת היה לה בית ספר ובית תלמוד , בית ספר למקרא ובית תלמוד למשנה , וכולהם עלה אספסינוס ( ירושלמי , מגילה פ"ג , עג ע"ד . ( המקבילה למסורת זו ( איכה רבתי , פתיחתא יב ) מגלה את המקור ל'ידיעה , ' שכן הנביא ישעיה מתאר את ירושלים כ'קריה נאמנה מלאתי משפט' ( ישעיה א כא , ( ו'מלאתי בגימטריא — הכי הוי' ( היינו : . ( 480 ואולם החשיבות במסורות כאלה היא בכך שהן משוות לירושלים דמות של עיר הכוללת 25 שאלת פשרן של כלל המקבילות בין חז"ל ליוסף בן מתתיהו עדיין מחכה למחקר מקיף ומסכם , אם כי נכתבו מחקרים חשובים לדוגמאות בודדות של התופעה ' על הבעיה בכללותה ראה לפי שעה s . J . D . , and Rabbinic Literature ' Cohen , 'Parallel Historical Tradition in Josephus דברי הקונגרס העולמי התשיעי למדעי היהדות , חטיבה ב , כרך א , ירושלים תשמ"ו , עמ' . 14-7 26 'אין לך יופי כיופיה של ירושלים , ' אבות דרבי נתן , נו"א , כח ( מהדורת שכטר , עמ' ;( 85 לרשימה ארוכה של 'עשרה חלקים ... תשעה בירושלים' ראה י אבות דרבי נתן , נו"ב , מח ( עמ' . ( 132 לפי חז"ל , יופיה של העיר נדבק גם בתושביה , ועל כן אמרו שבני ירושלים ' היו דומים לאורנטוס , 6 pvaT 0 <; , omatus ) היינו , קישוט ) של זהב , וגופן דומה לאבן טובה ומרגליות' ( איכה רבה ד א ;( והשווה גם דברי רבי יוחנן , המעיד על עצמו שהוא משרידי השפירים ( האנשים היפים ) של ירושלים ( בבלי , בבא מציעא פד ע"א . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר