ב

ב

עמוד:290

תראה את ישו בורח מירושלים . ' הקריאות הרבות לג'האד בשנים שלאחר מכן מבליטות את קדושת ירושלים לא רק בשמותיה ( אלקדס , בית אלמקדס , ( אלא גם על ידי אזכור מסגד אלאקצא , שקדושתו נובעת מהיותו טבור הבריאה והמקום שממנו עלה מוחמד השמיימה . העיר והמסגד שימשו גם כסמל לכל השטחים שיש לשחררם מידי הצלבנים . כך כותב , למשל , אבן אלקיסראני : 'לוואי ותשוחרר ירושלים בשפך דם ! / וכל הסאחל יטהר בחול לתפילה [ המוסלמית ] / החלטתו של נור אלדין נחושה וחוד חרבו מופנה לעבר אלאקצא ' . ' אם כיעד סופי ואם כסמל של הג'האד , כיבוש ירושלים הפך לאחד הטיעונים המרכזיים במערכת התעמולה שניהל נור אלדין לרעיון איחודה של כל סוריה בהנהגתו ; איחוד זה נועד , לדידו , להכריע את מדינות הצלבנים . כעת מאבקו נגד דמשק ( 1154-1151 ) טען , לדוגמה , כי הברית שכרתה זו האחרונה עם הפראנקים כדי להבטיח את עצמאותה , הנה אבן הנגף העיקרית בדרך להשגת יעדיו . משוררו , אבן מניר , הרחיק אף לכת ואמר כי בסייעם לצלבנים 'השפילו [ שליטי דמשק ] את מסגד אלאקצא וחיללו את טהרתו בכפות רגליהם הטמאות . ' משהפרה דמשק את הברית הזאת והתייצבה לצדו של נור _אלדין , טענו תועמלניו כי כיבוש אלקדס יוכל סוף סוף לצאת אל הפועל . 'דמשק ! דמשק , ' ! זועק אחד מהם , 'הגיע הזמן שירושלים תשוחרר . ' ! בשלהי שנות החמישים שקע קמעא רעיון ירושלים , אפשר בשל מותם של שני התועמלנים הפליטים ( 1154 ) ובעיקר בשל המשברים הפנימיים שזיעזעו את ממלכת נור אלדין ובשל העמדה המגננתית שהלה נדחף אליה בעקבות הפלישה הביזאנטית . ( 1157 / 8 ) עם תום משבר כפול זה נחפז נור אלדין להטעים כי לא שכח את המשימה העליונה שנטל על עצמו . בסופה של איגרת שחיבר בעצמו , ובה הוא מבשר על כיבוש מבצר _תבנין הצלבני , ( 1162 ) הוא מוסיף את המשאלה : 'מי יתן ובשורתי הבאה תהא , אם ירצה אללה , על כיבוש ירושלים . ' מסעות המלחמה למצרים ( 1169-1164 ) עתידים היו עד מהרה להעסיקו ראשו ורובו ולדחות מחדש את מבצע הכיבוש , אם כי רעיון ירושלים המשיך למלא תפקיד מסרים בתעמולה בשנים אלה . אולם רק עם כיבוש מצרים ותחילת ההכנות הממשיות ל'סיבוב המכריע' נגד הפראנקים מזנק הרעיון למרכז הבמה . תועמלנו הראשי היה עתה עמאד אלדין אלאצפהאני , פייטן חצר ומאמני הפרוזה המחורזת הנודעים . 'טהר נא את ירושלים מחרפת הצלב , צא נגד הכופרים , ' ! קורא הוא לנור אלדין ולמצביאיו האיוביים במצרים '" . פייטנים אחרים החרו החזיקו אחריו . אחד מהם מוסיף בפיסגת סולם השכר של לוחמי הג'האד דרגה חדשה ועליונה , היא 'השכר שאין שיעור לו' אשר לו יזכה הכובש את אלקדס מחדש '" . חשיבותו של רעיון כיבוש ירושלים בולטת במיוחד באיגרתו של נור אלדין לח'ליפה , ( 1173 ) ובה הוא מפרט את תוכניותיו . יעדו העליון מוגדר כ'גירוש עובדי הצלב ממסגד אלאקצא ... כיבוש ירושלים ... והשתלטות על כל הסאחל " . ' כביטוי סמלי לכוונות אלה ציווה להתקין בדמשק בימת דרשן ( מנבר , ( שנועדה להיות מוצבת באלאקצא עם שחרורו . הכתובת שעל הבימה מבקשת סייעתא דשמיא להחיש את בואו של יום זה . יי ולא בצחצחות לשון ודברי רהב עסקינן . מעיד על כך 14 אבו שאמה , א , עמ' 15 . 57 עאמד אלדין אלאצפהאני , ח'רידת אלקצר , א , עמ' 2 . 158 אבו שאמה , א , עמי 1 < . 79-78 אבן פראת , תאריח , ' כת"י וינה , 814 ג , דף 159 א . ls ח'רידת אלקצר , א , עמ' ; 175 וראה : שם , עמ' . 179 , 159 '" שם , עמ' ; 277 אבו שאמה , א , עמ' " . 182 אבו שאמה , א , עמ' ' . 215 אבן _אלאת'יר , א , עמ ; 209 ' אבן ואצל , מפרג' אלכרוב , הוצאת שיאל , ב , קאהיר , 1957 עמ' . 9 , no . 3281 RCEA vol . ; 229 הבימה ניזוקה קשה בעת ההצתה שאירעה במסגד כשנת . 1968

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר