תקציר

עמוד:9

9 תקציר כי מקרב 41 המדינות החברות באיחוד האירופי ו / או OECD-ב , הציון של ישראל באינדיקטור "הגנה חוקית / משפטית על השלטון המקומי" הוא הנמוך ביותר, למעט קנדה . ג . מרחב הפעולה של השלטון המקומי מדד מקובל לבחינת אוטונומיה מקומית הוא מרחב הפעולה של הרשויות המקומיות ליזום ולפעול בכל תחום הנוגע לקהילה המקומית, ובלבד שלא תהיה בכך הפרה ברורה של חוק האוסר זאת במפורש . ניתוח של נתוני מדד האוטונומיה המקומית ( LAI ) מלמד כי מקרב 41 המדינות החברות באיחוד האירופי ו / או OECD-ב , ב- % 63 הרשויות המקומיות רשאיות לעשות פעולות על פי החלטתן בתנאי שלא מדובר בביצוע תפקידים שהוגדרו במפורש לרשות שלטונית אחרת, ואילו ב- % 20 מהמדינות הרשויות המקומיות אומנם תחומות בפעולות שהן רשאיות לבצע, אך עומד לרשותן מגוון פעולות רחב מאוד . לפי המדד, ישראל היא אחת מ- 6 מדינות בלבד ( % 15 ) שבהן הרשויות המקומיות רשאיות לעשות פעולות מתוך היקף מצומצם ומוגדר מראש ( במדינה אחת, בריטניה, הרשויות המקומיות רשאיות לבצע רק פעולות שהן מחויבות בהן ) . ( 2 ) מ נ ג נ ו נ י ה ה י ו ו ע צ ו ת ש ל ה ש ל ט ו ן ה מ ר כ ז י ב ש ל ט ו ן ה מ ק ו מ י קריטריון חשוב להכרה במעמדן של הרשויות המקומיות כגופים אוטונומיים הוא עד כמה הממשלה והפרלמנט מתייעצים עימן קודם לקבלת החלטות הנוגעת לשלטון המקומי . ישנם שני סוגי מנגנונים עיקריים להסדרת היוועצות מסוג זה : האחד, הכרה רשמית של המדינה בגופים הייצוגיים של השלטון המקומי ; והשני, הסדרה של צורת ההיוועצות של הפרלמנט או הממשלה בגופים אלו . מדד האוטונומיה המקומית ( LAI ) בוחן, בין היתר, את גישתו של השלטון המקומי לקבלת החלטות בשלטון המרכזי . ניתוח נתוני המדד מלמד כי מקרב 41 המדינות החברות באיחוד האירופי ו / או OECD-ב , רק ב- 9 מדינות ( % 22 ) , ובכללן ישראל, הגישה של הרשויות המקומיות לקבלת החלטות בשלטון המרכזי היא בערוצים לא-פורמליים בלבד . ברבות מהמדינות ( % 37 ) מקובלים גם מנגנוני היוועצות פורמליים וגם הכרה פורמלית-חוקית של המדינה בגופים הייצוגים של השלטון המקומי, ובעוד % 41 פועל רק אחד מהמנגנונים הללו . ואכן, בישראל אין בנמצא

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר