מבוא

עמוד:8

8 ארי קטורזה "שמעתי שהפאנק עושה מהפכה", שר ברי סחרוף בשירו " 77", המגולל את זיכרונותיו מאותה שנה טעונה ורוויה מוזיקה, והוא לא היה היחיד ששמע על כך . ברחבי הגלובוס, וגם בישראל, השמועות על גל מוזיקלי חדש ונודע לשמצה הציתו את הדמיון . הפאנק בעבע בשוליים בחצי הראשון של העשור, ופרץ לבסוף בשלהי 1976 עם ארבעה צעירים בריטים שהעולם הכיר כלהקת הסקס פיסטולס ( Sex Pistols ) . הם כתבו ושרו על אנרכיה בממלכה המאוחדת בסינגל היסטורי שכמו חצה את ההיסטוריה של מוזיקת הרוק לשתיים - גם מאחר שהצהיר בעקיפין על חוסר משמעותו של הרוק עצמו . הם המשיכו במתקפה נגד המלכה, הכלכלה, תעשיית המוזיקה, חוסר האפשרויות של צעירים בבריטניה ובעולם המערבי וחוסר המשמעות של החיים בכלל . הם עשו זאת בעודם מציגים את הרוק כגווייה רקובה, כבידור זול הזהה לצורות בידור המוניות אחרות . הפאנק, אף על פי שלא התאפיין באידיאולוגיה מונוליתית, תקף את התברגנות הרוק של שנות ה- 70 ויצר סביבו קהל רב, מבקרים נרגשים ומפץ מוזיקלי שיורגש גם שנים לאחר מכן . הן מוזיקלית והן שיווקית, הפאנק שאף להשיב את המוזיקה לפשטות, לתחושת "הרחוב", לאותנטיות, למוטו "עשה-זאת-בעצמך" . באמריקה הפאנק דגר מזה שנים בסצנה הניו-יורקית ובערים נוספות שעניינו קהל אליטיסטי ואי אלו מבקרים שנונים, אך בבריטניה הוא התגלגל לכדי תרבות משנה משמעותית, הגדולה ביותר שהתעצבה לאחר מלחמת העולם השנייה . ניטים, נזמים, תספורות מוהוק, ריקודי פוגו, רעש מוחץ של בס-גיטרה-תופים וסלידה חסרת תקדים כלפי התרבות השלטת . חובבי רוק רבים היו בטוחים שזו אינה מוזיקה כלל ; אחרי הכול, הפאנק הכתיר את ה"מוזיקליות" כסיאוב, גחמה ויומרנות, אבל היו מי שהאמינו כי הרעש החדש הוא הדבר המלהיב ביותר אי פעם . יותר מארבעה עשורים עברו מאז, ודומה שמפץ הפאנק בבריטניה נותר כרשומון : האם היה זה תוצר של תרמית רוקנרול

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר