הקדמה - הכניסה לתפקידי ניהול בבית הספר: מסע של שינוי והתפתחות

עמוד:6

6 | הכניסה לתפקידי ניהול בבית הספר : מסע של שינוי והתפתחות הנדרש לתפעול המערכת וכמובן רכישת מיומנויות וכישורי ניהול . מכאן שמנהלים בראשית דרכם זקוקים לתמיכה רגשית ומקצועית כדי לצלוח את השנים הראשונות בתפקידם ( 2018 Gimbel & Kefor, ) . מנהלים חדשים שנכנסים לתפקיד, צריכים להבין לעומק את התרבות הבית - ספרית ואת האקלים הבית - ספרי, שלעיתים אינם מוכרים להם . עליהם להתוות דרך וחזון בשעה שהם עצמם טרם הפנימו את התפקיד הניהולי והבינו אותו לאשורו ( 2007 Leithwood & Day, ) . בנוסף לכך, מנהלים מתחילים נאלצים לא פעם להתמודד עם תחושות של בדידות מקצועית וחברתית האופיינית לשלב הכניסה לתפקיד ניהולי . המנהלים המתחילים חווים קשיים בהתמודדות עם המורשת, עם הפרקטיקות ועם הסגנון של קודמיהם בתפקיד . לא זו בלבד שהקהילה הבית - ספרית משווה בין המנהל החדש לבין קודמו, אלא שלעיתים תכופות היא אף מתנגדת לשינויים בשגרה ובתרבות הארגונית שהיא הורגלה אליהן ( 2015 Lee, ) . כניסת מנהל או מנהלת חדשים לתפקיד היא אירוע שמשנה את ערוצי התקשורת ואת יחסי הכוחות הבית - ספריים, משפיע על דרכי קבלת ההחלטות בארגון ובאופן כללי מפר את האיזון של הפעילות היום - יומית . בתקופת הכניסה לתפקיד, מערכות היחסים בבית הספר ויחסי הכוחות משתנים ונבנים מחדש ( 2014 Parylo & Zepeda, ) . אי - התממשות הציפיות של קבוצות ושותפים לעשייה מן המנהלים החדשים עלולה לעורר קונפליקטים עתידיים . התמודדותם של המנהלים החדשים עם קונפליקטים אלה יכולה לקבוע את מידת הצלחתם לבסס את מנהיגותם ולתפוס את מקומם בארגון . כניסת מנהלים לתפקיד היא אם כן אירוע בעל השפעה מכרעת על בתי הספר בהקשר של המשכיות ושינוי ( 2011 Cocklin & Wilkinson, ) . בואו נצא לדרך הספרות המחקרית העוסקת בכניסה לתפקיד של מנהלים חדשים בכלל ושל מנהלי בתי ספר בפרט, מציגה אותה כשלב עתיר אתגרים . מנהלים חדשים חווים לעיתים תכופות "הלם מעבר" עם כניסתם לתפקיד, המלווה בחוסר ביטחון ובספקות לגבי הצלחתם לצד היעדר ידע מעשי . ספר זה מציע מסד עיוני ומעשי למנהלים החדשים של בתי הספר . הספר משלב את הידע העולמי בתחום הכניסה לתפקידי ניהול בבתי ספר עם מודלים יישומיים עדכניים שפותחו בהקשר הישראלי במטרה להקל את שלב הכניסה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר