א מבוא - עברת האונס מפרספקטיבה פמיניסטית

עמוד:10

עירית נגבי 10 השופטים ולעמוד על השקפות העולם, העמדות האידאולוגיות, ההנחות הסמויות או הדעות הקדומות על האישה שמילאו תפקיד בעיצובו של "הסיפור" המשפטי . ניתוח זה מבקש להעמיק את ההבנה לגבי חלקו של בית המשפט בתהליכי ההבניה של יחסי המגדר, בשימורם ובהנצחתם . תופעת האונס כמבטאת את יחסי ההיררכיה בין המינים המאבק הפמיניסטי לשוויון בין המינים, שראשיתו בהתמקדות בעקירתם של הסדרים משפטיים – חברתיים המפלים את הנשים, התפתח לתכנית שאפתנית הרבה יותר, שמטרתה ביטול הדיכוי הפוליטי – חברתי – כלכלי שנשים סובלות ממנו ) פיסס, 1993 ( . התפתחות זו היא, בין השאר, תולדה של ההבנה כי בתיקון ההסדרים המפלים אין כדי לבטל את נחיתותן של הנשים ואת כפיפותן לגברים ) 2001 Raday, ( . הבנה זו הביאה להתמקדות בשאלות על חלוקת הכוח בחברה ועל אופני ההבניה של יחסי הכוח בין המינים ) ברק – ארז, מבוא למקינון, 2005 : 7 - 8 ( . המטרה שניסחה מקינון היא לעקור מן השורש את הפרקטיקות המנציחות ויוצרות את מצב הכפיפות הנשי . בלב לבם של מנגנוני ההכפפה הנשית, טוענת מקינון, עומדת האלימות המינית לסוגיה ) 1989 MacKinnon, ( . הטענה הפמיניסטית בכללותה אומרת שאונס אינו אירוע מבודד הנובע מפסיכופתולוגיה של היחיד, אלא פעולה של הפגנת שליטה ועליונות של גברים על נשים . תופעת האונס קשורה בקשר בל יינתק לסדר החברתי הפטריארכלי . האונס הוא פועל יוצא של סדר זה, המעניק לגברים שליטה בנשים . בה בעת האונס גם משרת את המשך קיומו ואת הנצחתו של הסדר הפטריארכלי, של יחסי השליטה – כפיפות בין גברים לנשים, בהיותו אמצעי לדיכוי והפחדה של כלל הנשים ולהגבלת חירותן ) לדוגמה & MacKinnon, 1989, 1987 ; Griffin, 1979 ; Holmstrom Burgess, 1978 ; Clark & Lewis, 1977 ; Brownmiller, 1975 ; Russell, 1975 ( . הפחד מאונס מכתיב לאישה את סדר יומה ; משפיע על החלטותיה היכן להיות, עם מי ומתי ואיך להתנהג ; מונע ממנה לקבל ולהתקבל למשרות שונות ) אלה המצריכות, למשל, עבודה בשעות הלילה או במקומות מבודדים ( ; מגביל את השתתפותה בחיים הציבוריים ; מגביר את תלותה בגברים ) המגינים עליה מפני גברים אחרים ( , ובקיצור, מונע ממנה מלנהוג כאדם חופשי . האונס והחשש מאונס פועלים כמנגנונים מוסדיים של פיקוח חברתי על הנשים, ובכך הם תומכים במבנה החברתי הפטריארכלי ומנציחים אותו . האיום באונס מתפקד כעונש מרומז על הפרת הקודים המסורתיים לגבי התנהגות הולמת לאישה ) לדוגמה : 1993 Stanko, LeGrabd, 1973 : 919 ; Weis & Borgess, 1973 : 94 ; 159 ( . חברות פטריארכליות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר