מקורות

עמוד:11

בכל תביעה אפשרית . הווהמטיל פרשנית אפשר שזו שבועה מיוחדת על שמירה, או שבועה שהתובע או גם שלא בבית ,לדרוש מהנתבע שבועה בבית דיןרשאי תמיד אומר שתובע שאין לו עדות בת תוקף כפי שנברר להלן . ,דין אני נשבע ( נודר ) שאעשה משהו או" – . שבועה סתם 1ם הנדרים, מתחלקות בין ו גהשבועות, כמ אני נשבע ( נודר ) שאם יקרה ( קרה ) כך וכך, אעשה זאת" – . שבועה מותנית 2לבין ",שעשיתי משהו . "וזאת . שבועת . אינו מכירים נדר כזה"י עונש מסויםי אני נשבע שאם אעשה כך יבוא על" – ג . שבועת אָלָה עולמים בלבד . כזאתהפחד, ומצד שני מי שאחראי על ביצוע העונש הוא ריבון "מכפיל"בה ישאלה לו ) בהבאת קורבן אשם"מתכפר" ( או "נענש"היא שבועת הסוטה . בכל המקרים אדם שנשבע לשקר אם גם הזיק חייב בתשלום הנזק . ; וחומש . ה ש ב ו ע ה ב ס פ ר ו ת ה ח י צ ו נ י ת 2 תים דבריהם של בני יעיקר אגב דיונים בנושאים מקראיים . לעם בים החיצונייהשבועה נזכרת בספר ימי בית שני הינם חזרה טכנית על המקרא, אך בדרך כלל יש בהם שינוי מסוים או תוספת . בקדמוניות "יבוא את שבעה השופטים ויישבע באלוקים" . כמו חז"ל : קדון וכפירהיבמקרה של פדן יוספוס 782ד אבל בשונה מהם הוא מדבר על בית דין של שבעה,עה בבית דיןשבואת הפסוק כיוספוס מבין שופטים . בית דין כזה היה כנראה בית הדין העירוני, שכן בית הדין של חז"ל כולל שלושה או חמישה 1 דיינים חברים . השבועה בכתבי יוספוס אולם, . . "ות . בשעת הקורבנמשה מבקש מה' לדעת את כינויו "כדי שיקרא לו בשם 572בקדמוניות ב זכרה של השם המופרש . משפט כזה אוסר האסור להעלותו על שפתיו . מכאן משתמעת הסתייגות מכל רכי שבועה . אין כאן איסור על שבועה בשם ה', אלא האיסור חל רק עלועל שימוש בשם המפורש לצ שם,של שימוש בשימוש בשם המפורש ולא על כינויים אחרים . להלן נדון במפורט בשאלה זו והשלכותיה על השבועה כמצויה בגבול שבין הלכה למאגיה . ) שהורדוס הטיל שבועת נאמנות על כל תושבי הארץ . פרושים לא 42 ( קד' יז מספר כמו כן יוספוס 2 נשבעו נאמנות להורדוס . יוספוס איננו מסביר מדוע הפרושים ( שמספרם ששת אלפים ) נמנעו ר שילמה את הקנס . מן הסתם גם הורדוס לא ראה החצואחת מנשות משבועה . הורדוס קנס אותם, שבועה הצהרת מרידה, אחרת לא היה מסתפק בקנס . הורדוס הבין שהפרושים נמנעיםממנעותבהי משבועה באשר היא, גם כשהיא שבועת אמת . מסורת אחרת מדברת על כך שהאיסיים נמנעו 1 עירוני ראו המבוא למסכת נזיקין ( בבא קמא ) ובהמשך . ראו פירושנו לסנהדרין פ"א מ"א . לבית הדין ה 2 בע . קשה להניח שמספרם בימי הורדוס לא אפשר שהכוונה למנהיגי הפרושים, או שרוב הפרושים הסכימו להיש ת לנושא דיוננו . היה גבוה יותר . על כל פנים שאלה זו של מספר הפרושים איננה נוגע

הוצאת משנת ארץ ישראל

ספראי, זאב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר