מבוא

עמוד:12

מ ב ו א 12 מסכת קידושין תוכן המסכת מסכת קידושין עוסקת ברובה בדיני קידושין . אגב כך יש בה שני נספחים מובנים : הראשון עוסק בדיני יוחסין וביחס לגר, והשני ביחס ללימוד המלאכה והעבודה בה . שניהם קשורים לקידושין ולכלל שאלות הקמת המשפחה, כפי שנראה בפירושנו . שתי המסכתות הקרובות לקידושין הן כתובות ויבמות . יבמות קרובה משום שמעשה הייבום דומה מבחינה משפטית ומעשית לקידושין . מסכת כתובות קרובה לקידושין משום שהכתובה היא מרכיב בנישואין, מרכיב שחכמים דרשו אותו . לפי חכמים, ולפי המנהג הרווח המתואר בספרות חז"ל, אכן קדמה כתיבת הכתובה לקידושין והייתה כרוכה עמם, ועסקנו בכך במבוא לכתובות . חלק מהנושאים הראויים להיכלל במבוא כאן נכללו במבוא לכתובות, ונפנה לכך בכל מקום שהדבר יידרש . ההלכה התנאית מכירה בתהליך דו-שלבי של איחוד האיש והאישה : קידושין ונישואין . הקידושין הנם פעולה משפטית המייחדת את האישה לאיש ומהווה התחייבות לנישואין עתידיים . במקרא, ואף בספרות חז"ל, מכונה שלב זה "אירוסין" . השלב השני הנו הנישואין, שבו מתבצע המעבר בפועל של האישה אל בית האיש . כפי שנראה בפירושנו, לכל אחד משני השלבים הללו היו היבטים טקסיים, משפטיים, כלכליים וחברתיים . מתוך המקורות התנאיים עולה כי נהוג היה פער זמן של כשנה בין שני הטקסים . הקידושין הקידושין הם בראש ובראשונה טקס המסמל את תחילת המעבר של האישה מבית אביה לבית בעלה . הוא שייך לקבוצה לא גדולה של טקסי מעבר, כמו טקסי לידה וטקסי מוות . במאות השנים האחרונות נוסף לרשימה זו טקס בר מצווה, שהוא מעין מעבר לבגרות הלכתית . לעומת זאת אין ביהדות הקדומה טקס של מעבר לבגרות ועצמאות ( גיל בר מצווה לא היה גיל העצמאות גם כשהמנהג נוסד, ועל אחת כמה וכמה בימינו שבהם הבגרות הנה תהליך אטי הנפרש על פני שנים רבות ) . בשני תחומי הטקס האמורים ( לידה ומוות ) מתחולל שינוי ביולוגי חד, המעבר הוא חד-משמעי וברור . לעומת זאת הנישואין הוא 1 שינוי משפטי וחברתי "בלבד" . 1 לטקסי המעבר בכלל, ולטקס הקידושין והנישואין בפרט, ראו רובין, שמחת החיים .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר