מבוא

עמוד:11

מבוא - אהלות 11 עדיין תופעת המקוואות רווחת מאוד ( סוסיא, שכונה אחת בציפורי, ומן הסתם בעוד מקומות שטרם נחפרו ) . מימי הבית ומדור יבנה מצויות עדויות רבות על שמירת דיני טהרה, והדברים ידועים . מנינו יותר שמירת טהרה, ויש לכך עדויות גם מדברי פילון, יוספוס ומהברית החדשה . על משלושים סיפורים על רקע זה ברור שמדור אושא ואילך מספר המקרים יורד פלאים . אם בדור יבנה זה הנושא המרכזי של 6 הסיפורים, הרי שמדור אושא יורד מקומה של הלכה זו, וגם דברים אלו ידועים . עם כל זאת, בספרות סיפורים על עיסוק בית המדרש בשאלות אלו, ועל סיפורים הלכה למעשה המשקפיםחז"ל מצויים גם לכאורה שמירה על הלכות טהרה . חכמי אושא מוסרים על סדרת מעשים, אבל אלו כנראה מעשים מן העבר, ביניהם : ואינןטומאהבומוחזקיןשהיו ( בית חורון מצפון לירושלים ) חוריןביתבסלעמעשהיוסירביאמר . " ופרשובמיםושראוסדיןלוהביאו,סדיןליהביאואחדזקןלהםאמר . מדרוןשהיהמפנילבדקויכולין " ( תוס', נידה מתיםמלאגדולבורשםומצאובדקונגובאמצעומקוםלחצדדיומקוםונמצאגביועל 7 ) 056פ"ח ה"ז, עמ' . פעם . כצפורןחלקהוהיתהבדקוה,טומאהבומוחזקיןשהיובשיחיןבמערהמעשהיוסירביאמר . " 2 מכתשתשםומצאובדקושבידיהןבקרדומותמהרסיןוכשהיוגשמיםמפנילתוכהפועליןנכנסואחת ) . 649 - 056" ( תוס', נידה פ"ח ה"ו, עמ' עצמותמלאה 6 על כך עמד כהן, מעשים . כדוגמה למעשים אלו הבאנו רשימה חלקית וקצרה : רגלו, ונכנס הרופא לחתכה . אמר לו כשתניח כחוט השערה . "מעשה ביוסף בן פיסקן שעלתה נומי ב 1 הודיעני, חתכה והניח בה כחוט השערה והודיעו . וקרא לנחוניא בנו ואמר לו, נחוניא בני, עד כאן היית חייב ליטפל בי, מכאן ואילך אי אתה חייב ליטפל בי . שאמרו חכמים אין אדם מטמא על אבר מן החי י חכמים אמרו על זה נאמר 'נפשי בכפי תמיד ותורתך לא שכחתי',אפילו מאביו . וכשבא דבר לפנ ) . 321" ( שמחות פ"ד הט"ו, עמ' ואומר 'יש צדיק אבד בצדקו ויש רשע מאריך ברעתו' . שם מסופר על עצמות שהתגלו באחת מלשכות המקדש, ואין שם 459 . תוס', עדיות פ"ג ה"ג, עמ' 2 דיון על כמות או על רוב מניין ובניין . . "ומעשה שהביאו קופה מלאה עצמות לבית הכנסת של טרסיים והניחוה באויר, ונכנס תודוס הרופא 3 וכל הרופאים [ עמו ] , ואמרו : אין כאן שדרה ממת אחד" ( בבלי, נזיר נב ע"א ) . . "רבי אליעזר אומר מעשה בבית דגון שביהודה שמת שם מת בערב פסח, והלכו הנשים וקשרו החבל 4 אותו האנשים, ונכנסו הנשים וקברו את המת, והלכו האנשים ועשו את פסחיהםבגולל, ומשכו ) . 313בטהרה ] " ( ספרי זוטא, יט טז, עמ' . "רבי יהודה אומר משם רבי יהשע סמך להן, סוכות טהורות לאכול בהן פסחים" ( תוס', פ"ז הט"ז,5 ) . 605 עמ' 7 וכן הסיפור כיצד טיהר רבי שמעון ברמעשה זה מצטרף לעדויות על עירוב מיסטיקה בדיני טהרה, ) . כמובן ייתכן שהמעשה לא נמסר במדויק ובמקור 349יוחאי את טבריה ( בראשית רבה, עט, עמ' השתמשו רבי שמעון בר יוחאי ואותו זקן בשיטות שגרתיות יותר, אבל לפחות בשלב העיצוב הספרותי חדרה המיסטיקה לתחום ההלכתי .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר