מבוא: ניהול כיתה – מלאכה מאתגרת של יישוב סתירות ולבטים

עמוד:13

מבוא : ניהול כיתה | 13 לניהול יעיל של השיעור ( 2011 , ) Wubbels, אלא שנחוצה גם סביבה המעודדת למידה ומקדמת התפתחות מוסרית וחברתית ( Hammerness, 2011 ; Kunter, . ) Baumert, & Koller, 2007 אין מדובר רק בהשלטת סדר ומשמעת כמטרה בפני עצמה ; ניהול השיעור נועד לאפשר למידה משמעותית ( Weinstein . ) & Mignano, 2007 גם היחסים ההדדיים בכיתה ויכולתם של המורה ושל התלמידים להסכים על מסגרת משותפת של לימודים, חיוניים לבניית רקמה תפקודית המבוססת על שליטה עצמית ועל מניעת הפרעות ( ; 1986 Doyle, . ) Freiberg & Lapointe, 2006 תשתית זו מבוססת על ארבעה מוקדים : ( א ) מערכת יחסים חמה, אכפתית ופתוחה בין המורה לתלמידים, כזו המלוּוה בציפיות גבוהות ; ( ב ) קיומה של תכנית לימודים מוסרית וחברתית שבה החלטות המורה לא רק מקדמות הישגים לימודיים אלא גם מסייעות להתפתחות הרגשית . לשם כך על המורה לעודד התפתחות של מיומנויות חברתיות ולטפח ויסות עצמי של ההתנהגות ; ( ג ) ניהול ועיצוב התנהגות של התלמידים . יש מורים הנוקטים חיזוקים חיצוניים וענישה, אך רבים אחרים סבורים שהטלת מורא ופחד היא גישה פסולה . הם מעדיפים שכנוע ועידוד המסייעים בהתפתחותם הרגשית והקוגניטיבית של הילדים, גישה המפתחת גם התנהגות ממוקדת שליטה עצמית ; ( ד ) היכרות מעמיקה עם התלמידים – עם גילם, עם השלב ההתפתחותי שלהם, עם מוצאם האתני, עם הרקע התרבותי שלהם, עם מעמדם החברתי-כלכלי ועם היכולות שלהם . מוקדים אלו מאפשרים למורה לפעול לניהול הכיתה בארבעה תחומים : ( 1 ) חִבְרות התלמידים וטיפוח קשרי מורה - תלמיד ; ( 2 ) בחירה ויישום של שיטות הוראה שיאפשרו הוראה מיטבית ; ( 3 ) עריכת פעולות ארגוניות לניהול השוטף של הכיתה וטיפול בבעיות התנהגות ומשמעת ; ( 4 ) נקיטת צעדים והתערבות כשמתעוררות הפרעות להתנהלות השוטפת של יום הלימודים ( & Everston . ) Weinstein, 2006 בשלושת התחומים הראשונים המורים נעזרים בפעולות חינוכיות ודידקטיות שנועדו למנוע הפרעות או לצמצמן, ואילו התחום הרביעי עוסק בתגובה לבעיות בכיתה לאחר שכבר התרחשו ( 1996 . ) Jones, ניהול הכיתה כשלעצמו אינו מטרה אלא אמצעי ליצירת אווירה לימודית, לעידוד תלמידים להגיע להישגים ולסיוע בידם לעצב את אישיותם . תכנית הלימודים מכתיבה את החומר שיילמד אך אינה מגדירה את הדרך . ההחלטה כיצד ללמד היא זו המעצבת את מטרות המורה, את הציפיות הניהוליות, את כללי ההתנהגות הרצויים ואת השגרה בכיתה ( 2006 . ) Brophy, ארוכות המטרות מהן

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר