הקדמה

עמוד:9

בהשוואה למחקר הכמותי , הנפוץ במדעי החברה . בהמשך המאמר מציעה תובל- משיח מתווה לתהליך למידה וממחישה כיצד האתגרים שהועלו עשויים לקבל באמצעותו התייחסות ולעתים מענה . על פי מאמר זה , אחד האתגרים הרעיוניים העיקריים היא השאלה אם המחקר האיכותני הוא מתודה , ובהתאם לכך יש ללמדו כעוד שיטת מחקר , ורק ככזו ( למשל , ( Creswell & Plano Clark , 2007 או שמא מדובר בתפיסת עולם , שהמתודולוגיה היא רק חלק ממנה , ולכן יש ללמדו כפרדיגמה שלמה , על היבטיה האפיסטמולוגיים והמתודולוגיים ( למשל . ( Denzin & Lincoln , 2008 האתגרים המתודולוגיים כוללים סוגיות הקשורות לתהליך ההוראה ( והלמידה ) עצמו כמו למשל תכנון מבנה הקורס ומהלכו , אופיו של הקורס וסתירות אפשריות בין צורכי הקורס לסביבת הלימודים שהוא מתקיים בה . הסוגיות הפוליטיות בוחנות את תהליך ההוראה של מחקר איכותני מזווית רחבה יותר , של ההקשר הרחב שבתוכו מחקר מסוג זה נלמד , והאופן שהקשר זה מעצב את דרכי הלימוד ואת תכניו . כך למשל נידונה אחת ההשלכות העיקריות של תפיסת המחקר האיכותני בדיסציפלינות רבות באקדמיה כמשני למחקר הפוזיטיביסטי-כמותי . וכך , בשל קדימותו של המחקר הכמותי ובשל ההיכרות המוקדמת של הלומדים בראש ובראשונה עם המחקר הסטטיסטי , הגישה האיכותנית נלמדת בדרך כלל מתוך השוואה לפרדיגמה הפוזיטיביסטית , המקצינה לעתים את ההבדלים בין הגישות . אורית אבוהב ומאיה מלצר-גבע מדגישות במאמרן ״החוצה לעולם ופנימה לעצמי : הוראת מחקר איכותני בהכשרה לחינוך״ את חשיבות הוראתן של שיטות מחקר איכותניות בהכשרה להוראה ולחינוך . לטענתן , ההקשר המיוחד של הוראת המתודולוגיה במסגרת הכשרת מורים בא לידי ביטוי בהקניה של מיומנויות למידה וחקר , המהוות אבני דרך מקצועיות בהכשרה להוראה . הכותבות סוקרות את מבנה הלימודים במכללות להוראה בישראל ואת השינויים שהתחוללו בהן הרלוונטיים כרקע להוראת מחקר איכותני , מציגות את המפנה האיכותני בחקר החינוך , דנות בזיקה שבין הוראת שיטות מחקר איכותניות בהכשרת מורים ובין חינוך והוראה כנושאים למחקר , ומתארות תכניות של קורסים לשיטות מחקר איכותניות הנלמדים במכללות להוראה וחינוך בישראל אגב ציון מאפייניהם . המאמר מראה כיצד המתווים החדשים של ההכשרה להוראה מפלסים דרך להכשרת מורים בגישת המחקר האיכותני , שמטרתה לספק למורים כלים לפיתוח מתמיד של מיומנויותיהם המקצועיות . ( Bogdan & Biklen , 2007 ) הוראת המתודולוגיה מחייבת התמודדות עם כמה אתגרים , כמו למשל תפיסות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר