מבוא

עמוד:6

האזרחים ; וההתאכזרות של הרוב הפושטוני למיעוט האזהרי , שעבר דיכוי והשמדה לאורך ההיסטוריה . האזהרים מהווים עדיין סמל לכיבוש המונגולי של המאה . 13-ה הם נותרו נטע זר גם מן הבחינה הדתית . מלחמת הדת בין הסונים לשיעים , שהחלה במלוא עוצמתה במאה הששעשרה , לא נסתיימה מבחינתם של האזהרים . הספר מתאר גם את המבנה הסוציו-אקונומי של אפגניסטן ואת הפער בין המעמדות העליונים , המשכילים והעשירים , לבין המעמדות הנחותים , שמעמדם נקבע כבורים וכאביונים ; ניכר בו גם היחס המלגלג של המשכילים החילוניים לכוהני הדת הבורים ועמי ארצות והחשש מהיום שבו יעלו לשלטון , נבואה שמגשימה את עצמה . גם היום , בראשית המאה , 21-ה יורקים אנשים בפניה של ילדה קטנה בבית שמש בדרכה לבית הספר , על שלבושה לא היה צנוע מספיק בעיניהם . קשה לדעת מה מקומם יותר – השיגעון שבמעשה או החריגה בלבושה של ילדה קטנה . קשה לדמיין את העולם ללא מסעי הצלב , ללא ציד מכשפות , ללא רציחות בשם ' כבוד המשפחה , ' ללא עריפות ראשים בפומבי של מחללי שם שמיים , וקשה עוד יותר לדעת איזה מן מונחים רפואיים מצאה הפסיכיאטריה כדי להגדיר מעשים אלה . קשה להבין כיצד מדען כאלברט איינשטיין הופך בן לילה לגורם זר בחברה משום שקיבל עליו את רעיונותיו של שפינוזה . תפיסתו של שפינוזה , המכונה " פנתאיזם , " גורסת כי אין אלוהות טרנסצנדנטית ואין אל פרסונלי מצווה ; מבחינתו האלוהות היא בעצם כל הטבע , על כל מרכיביו וגווניו ( דוקינס , , 2008 עמ' . ( Feuer , 1995 , p . 36 , note 5 ; 34 אחד ממכתבי הנאצה שנשלחו לאיינשטיין לאחר שדעותיו האתאיסטיות התפרסמו , 1940-ב מובא בספרו של ריצ'רד דוקינס , 2008 ) עמ' . ( 34 את המכתב שלח מייסד אגודת חיל הפרשים באוקלהומה : " פרופסור איינשטיין , אני מאמין שכל נוצרי באמריקה יענה לך : לא נרפה מאמונתנו באלוהינו ובבנו ישוע הנוצרי , אבל אנו מזמינים אותך , אם אינך מאמין באל של האנשים בני האומה הזאת , לשוב אל המקום שממנו באת ...... פרופסור איינשטיין , כל נוצרי יענה לך מייד : קח את תיאוריית האבולוציה המטורפת והשגוייה שלך , ולך בחזרה לגרמניה שממנה באת " . שנאה זו אל הזר ואל החריג , ולא משנה אם החריגות היא במין , בצבע , בדת או בדעה , מובעת במאה 20-ה באמריקה , הדוגלת בהפרדת הדת מהמדינה . אני מניח שבמכתב שני או שלישי של אותו מייסד אגודת חיל הפרשים באוקלוהומה , הוא היה מכריז על איינשטיין כעל משוגע , חולה נפש , שדעותיו על האל נבעו מסיבוך מוחי ולא ממחשבה בהירה . דעות ורעיונות המתקבעים במהלך ההיסטוריה האנושית הופכים עם הזמן לסייגים שכל חריגה מהם זורקת את החורג לשוליים החברתיים . ברטרנד ראסל טען שאילו העלה רעיון שבין כדור הארץ למאדים נמצא קנקן תה מחרסינה המקיף את השמש במסלול אליפטי , איש לא היה מצליח להפריך טענה זו משום שקנקן התה קטן מכדי להיראות אפילו בטלסקופים החזקים ביותר . אם גם לטענה הזו היו נמצאים תימוכין 1 ברוך ( בנדיקטוס ) שפינוזה 24 ) בנובמבר 21 – 1632 בפברואר ( 1677 היה פילוסוף יהודי-הולנדי , בן למשפחת אנוסים פורטוגזית שמקורה כנראה בספרד . הוא נודה על-ידי הכנסייה והוחרם בידי הקהילה היהודית בשל דעותיו . 2 ברטרנד ראסל 18 ) במאי 2 – 1872 בפברואר ( 1970 היה פילוסוף אנליטי בריטי שהשפיע רבות גם על התפתחות המתמטיקה והלוגיקה .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר