מבוא הפילוסופיה הפוליטית המודרנית בעיניו של ליאו שטראוס

עמוד:י

כל צורותיהם מצביעים בהכרח אל הנכון הטבעי כאל בעיה בלתי נמנעת " ( עמ' . ( 68 מה טיבה של בעיה זו ? השאלה המרכזית שמעסיקה את המחשבה האנושית היא : מה הם החיים הטובים ? כיצד על האדם לחיות ? אם מניחים , כפי שהפילוסופים הקלסיים הניחו , שהחברה היא טבעית לאדם והיחיד אינו יכול למצוא את שלמותו ואושרו בלעדיה , מן ההכרח שיהא איזה שהוא טוב משותף לכל הפרטים המרכיבים את החברה . החוק והצדק אמורים להבטיח את הטוב המשותף הזה . מושג הנכון הטבעי כמושג פילוסופי רומז או מצביע על הטוב המשותף הזה . הוא מונח בתשתית תפיסת הצדק החברתי והוא מהווה אמת מידה של הערכה ושיפוט של התנהגות . מושג 'הנכון הטבעי ' ( או 'הזכות הטבעית (' מניח שיש לנו שיפוטים על דברים מסוימים - פעולה או התנהגות מסוימת , כמו גם אורח חיים או משטר מסוים - שהם טובים או נכונים מטבעם , כלומר באופן פנימי ובלתי תלוי בהשקפה אישית . כלומר הוא רומז למשהו אובייקטיבי , שיש לו קיום מעבר לתודעה של הסובייקט עצמו , לאיזה שהוא סדר או חוק של המציאות בכללה . כפי שהאנתרופולוג קליפורד גירץ כתב , "דומה שהשאיפה לעגן את המחויבות הסובייקטיבית בבסיס עובדתי כלשהו היא נטייה אוניברסלית למעשה : קונבנציונליזם גרידא אינו יכול לספק אנשים רבים בשום תרבות . " על אפם וחמתם של פילוסופי המוסר , הגוזרים איסור על הסקת מסקנות ערכיות מתוך 'עובדות ' - מה שמכונה בפיהם 'הכשל הנטורליסטי ' the natural fallacy ) ) - "רובו המכריע של המין האנושי אינו חדל להסיק מסקנות נורמטיביות מתור הנחות 'עובדתיות . "' בניגוד לקאנט , שגרס שאין כל קשר בין 'ישנו ' ( is ) לבין 'חייב ' , ( ought ) או בין עובדות לערכים , רוב בני האדם סבורים שיש קשר כל שהוא ביניהם . עובדה היא שהיגדים מוסריים נבדלים באופן חד מהיגדים סובייקטיביים שמביעים רגשות אישיים , פרטיים או אף אמונה דתית ספציפית , משום שאלו הראשונים מורים על דברים שהם טובים או רעים , צודקים או לא צודקים באופן אוניברסלי . הקונבנציות של שפתנו הרגילה משקפות מודעות להבדל הזה . אין זה מקרה אפוא ש " כל הפילוסופים הפוליטיים נאלצים לעיין בשאלה אם ובאיזו מידה יש לדרישות הצדק תמיכה בלתי תלויה בחקיקות האנושיות" ( עמ' . ( 198 החוק בכל מקום דורש הסכמה של בני האדם לציית לו . הוא דורש הצדקה ברורה , כלומר תשובה לשאלה מהו הבסיס שעליו הוא נשען או מדוע יש לציית לו . "האדם אינו יכול לחיות מבלי שתהיינה לו מחשבות על הדברים הראשונים , וגם אין הוא יכול לחיות היטב ... בלי להיות מאוחד עם שאר

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר